Waarom worden verkeerslichten van boven naar beneden gerangschikt?

De logische reden achter de volgorde van verkeerslichten


Waarom hebben verkeerslichten altijd dezelfde volgorde?

Je hebt het vast nooit echt in twijfel getrokken: rood boven, oranje in het midden, groen onderaan. Overal hetzelfde. Maar waarom eigenlijk? Is dat puur toeval of zit daar een slim systeem achter? Spoiler: het is geen toeval. Er zit een hoop logica en geschiedenis achter die vertrouwde kleurenvolgorde.


De geschiedenis van verkeerslichten

Laten we even terug in de tijd gaan – helemaal naar 1914. In Cleveland, Amerika, verscheen het allereerste elektrische verkeerslicht. Simpel: alleen rood en groen. Pas in de jaren ’20 kwam oranje erbij, om bestuurders een seintje te geven dat het tijd was om te stoppen (of juist op te letten dat groen eraan komt).


Waarom rood bovenaan?

Dat rood altijd bovenaan staat, is niet zomaar. Er zitten een paar slimme redenen achter:

  • Betere zichtbaarheid: Rood betekent "stop!", dus logisch dat die bovenaan staat – die moet je van veraf al kunnen zien.
  • Logisch in ons hoofd: Rood is in veel situaties een waarschuwingskleur – denk aan stopborden, alarmlichten of bloed (ja, die ook).
  • Hellende wegen: Op een heuvel zie je het bovenste licht nu eenmaal sneller dan de rest. Handig als dat rood is.

Waarom groen onderaan?

Groen is relaxed. Geen haast, gewoon doorrijden. Daarom mag die onderaan staan – je hoeft er niet meteen op te reageren. En voor mensen die kleurenblind zijn (vooral rood-groen), is het ook handig: ze herkennen het licht aan de positie, niet per se aan de kleur.


Waarom blijft oranje in het midden?

Oranje is de tussenfase. Het zegt eigenlijk: “Let op, er komt verandering aan.” Door het in het midden te zetten, voelt het ook logisch – het is letterlijk de overgang van rood naar groen (of andersom). Het zit precies op z’n plek.


Horizontale verkeerslichten

Niet overal hangen verkeerslichten netjes boven elkaar. In sommige landen, zoals Japan en Canada, liggen ze gewoon horizontaal. Geen stress: de volgorde blijft hetzelfde – alleen dan van links naar rechts: rood links, oranje in het midden, groen rechts. Het idee blijft dus herkenbaar.


Conclusie

Dus nee, die volgorde is geen toeval of gewoonte. Het is slim uitgedacht, gebaseerd op veiligheid, zichtbaarheid en wereldwijde herkenning. Waar je ook rijdt, als je dat rood bovenaan ziet branden, weet je precies wat je te doen staat: voet van het gas!

Laat een comment achter!

Er zijn nog geen opmerkingen.

Heeft u een aparte maar tóch interessante vraag? Stel hem aan ons en wij zoeken het voor je uit!

Stel je vraag ➡️