Wat is snelheidscorrectie?
Snelheidsmeters in auto's kunnen kleine afwijkingen vertonen. Om te voorkomen dat mensen onterecht beboet worden vanwege minimale verschillen, past het Openbaar Ministerie in Nederland een correctie toe op de gemeten snelheid voordat de boete wordt berekend.
Hoeveel correctie krijg je?
De hoeveelheid correctie hangt af van je gemeten snelheid:
- Tot en met 100 km/u: er wordt standaard 3 km/u van de gemeten snelheid afgetrokken.
- Boven de 100 km/u: er wordt 3% van de gemeten snelheid afgetrokken.
Waarom wordt er gecorrigeerd?
De correctie is bedoeld als coulance vanwege meetonnauwkeurigheden, bijvoorbeeld bij radar- en lasermetingen. Ook verschillen snelheidsmeters per voertuig iets, wat een kleine marge noodzakelijk maakt.
Geldt de correctie ook bij trajectcontroles?
Ja. Ook bij trajectcontroles — waarbij je gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten — wordt dezelfde correctie toegepast: 3 km/u tot 100 km/u, en 3% daarboven.
Vanaf wanneer krijg je een boete?
Je krijgt pas een boete als je gecorrigeerde snelheid boven de maximumsnelheid ligt. Rijd je bijvoorbeeld 53 km/u waar je 50 mag, dan wordt dat gecorrigeerd naar 50 km/u, en krijg je geen boete.
Zijn er uitzonderingen?
Bij zeer hoge snelheden of gevaarlijk rijgedrag (bijvoorbeeld meer dan 30 km/u te hard binnen de bebouwde kom) kan het zijn dat je naast een boete ook strafrechtelijk wordt vervolgd. De correctie wordt dan nog steeds toegepast, maar het effect op de sanctie is vaak kleiner.
Conclusie
Bij snelheidsboetes in Nederland wordt altijd een wettelijke correctie toegepast. Deze marge beschermt bestuurders tegen kleine afwijkingen, maar het blijft belangrijk om je aan de maximumsnelheid te houden.