Wat gebeurt er als je op de reserve rijdt?
Wanneer je auto aangeeft dat de tank bijna leeg is, rijd je in feite op de brandstof die zich op de bodem van de tank bevindt. Hoewel je nog een paar tiental kilometers kunt afleggen, is deze brandstof vaak minder zuiver en kan het vuil en afzettingen bevatten die zich in de loop der tijd hebben opgehoopt.
Brandstofpomp in gevaar
De brandstofpomp in je auto is ontworpen om continu gekoeld en gesmeerd te worden door de brandstof zelf. Als je met een bijna lege tank rijdt, kan de pomp gedeeltelijk drooglopen. Dit kan leiden tot oververhitting of vroegtijdige slijtage. Reparatie of vervanging van de brandstofpomp is vaak een kostbare zaak.
Risico op vuil in de motor
Aan de onderkant van de brandstoftank verzamelt zich vuil, zoals roestdeeltjes of bezinksel. Normaal gesproken blijft dit grotendeels liggen, maar als je vaak tot het uiterste rijdt, wordt dit vuil makkelijker aangezogen en kan het in je brandstoffilter of zelfs de motor terechtkomen. Dit verhoogt de kans op verstoppingen of motorschade.
Moderne auto's zijn iets toleranter
Bij moderne auto's is de kans kleiner dat je directe schade oploopt, omdat ze vaak betere filters en indicatoren hebben. Toch blijven de risico’s bestaan, zeker bij oudere voertuigen of bij dieselmotoren, die gevoeliger zijn voor lucht in het brandstofsysteem.
In noodgevallen? Geen ramp
Af en toe je tank leeg rijden zal je auto niet meteen ruïneren. Maar als het structureel gebeurt, verhoog je de kans op schade aanzienlijk. Je kunt het vergelijken met rijden met een lage oliepeil — het werkt even, maar het is geen gezonde gewoonte.
Tips om schade te voorkomen
- Tank bij wanneer je tank nog een kwart vol is
- Gebruik kwalitatieve brandstof om vervuiling te beperken
- Laat je brandstoffilter tijdig vervangen volgens het onderhoudsboekje
- Vermijd tanken bij oude of vervuilde pompen, vooral op afgelegen locaties
Conclusie: beter voorkomen dan genezen
De tank helemaal leeg rijden is op de lange termijn niet goed voor je auto. Het verhoogt de kans op dure schade en vermijdt gemakkelijk met een kleine verandering in je tankgedrag. Hou dus liever wat marge, je auto (en je portemonnee) zullen je dankbaar zijn.